SERVIS LYŽÍ
Azda každý z vás je majiteľom, resp.spolumajiteľom motorového vozidla. A pre každého je samozrejmé, že je potrebné s vašim autom v predpísaných kilometových intervaloch navštevovat servis, kde vám vášho maznáčika prehliadnú a dajú na poriadok. Niečo podobné by ste mali absolvovávat i s vašimi lyžami. A pokial to občas zanedbáte, v horšom prípade to vôbec nerobíte, prejaví sa to na zhoršených jazdných vlastnostiach. A najmä, keď sa na zjazdovke vytvoria ľadové platne,sa potom sa už lyžovanie stáva trápením…
Životnosť ostria i tej najkvalitnejšej hrany je limitovaná. Pretekári počas tréningu dokážu na jedno nabrúsenie odjazdiť maximálne 4 až 5 jázd, potom si menia ľavú lyžu za pravú, alebo berú nový pár...
I ja som si zvykol dolešťovať hrany po dvoch dňoch lyžovania.
Takže poporiadku. Ale opäť sa musím vrátiť k autám, lebo slovo tunning pravdepodobne poznáte z tejto oblasti. V našom prípade pod týmto pojmom skrýva tunning edge /hrán/ , štruktúra sklznice, a ladenie ťažiska lyží .
Tunning edge predstavuje komplexné natvarovanie hrán. Zámerne nepíšem “nabrúsenie”, nakoľko je nútné určité časti hrán zatupiť.
Tvarovanie hrán pozostáva z nasledujúcich oprerácii:
1.Horizontálne uhlovanie spodnej hrany v rozsahu 0 až 1,5 stupňa. Hodnota horizontálneho odklonenia závisí od štýlu jazdy. Pre slalomové pánvovo-kolenné oblúky je to 0 až 0,5 stupňa, pre obrákový štýl 0,5 –1,5 stupeň, pre extrémny carving 1 až 1,5 stupňa.
Táto činnosť sa robí iba u nových, surových lyží. Používa sa na to horintálny uhlovač Holmenkol
BASE EDGE, doporučujem pilník RACING FILE L 200x20 mm.
2.Vertikálne uhlovanie bočnej hrany v rozmedzí 89 až 86 stupňov. Tu platí zásada – čím je technika
lyžovania lepšia , tým je uhol ostrejší.
2a. Odstránenie prebytočnej plastovej vrstvy bočnej steny lyže, k čomu sa používa zoškrabávač
Holmenkol ERGO SIDEWALL PLANER. Zabránite tým zanášaniu pilníkov a ich odkláňaniu
od nastaveného uhla.
2b. Základné natuningovanie - tvarovanie hrany prípravkom Holmenkol CARVE EDGE FILE na požadovaný uhol. Táto operácia sa robí iba u nových, pretekárských modelov (tie majú z výroby "surové hrany - väčšinou 0/90 stupňov), alebo u lyží, u ktorých chcete dosiahnúť zásadnú zmenu voči pôvornému nabrúseniu.
2c. Zarovnanie - naostrenie bočnej hrany na ten istý uhol akov operácii 2b. Na túto operáciu možno použiť ostrič hrán Holmenkol PRO EDGE CHAMPION, ERGO PROFI RACING alebo STEEL EDGE WORLD CUP kombinovaný s pilníkom RACE FILE L-MINI 100x25 mm, poprípade RACING FILE M-MAXI 200x20mm.
2d. Začistenie a zaleštenie bočnej hrany ostričom hrán /vid. predchádzajúci bod 2c/ kombinovaným s diamantovým pilníkom Holmenkol WORLD CUP hrubým , alebo s brusným kameňom OXID mini /táto operácia sa robí za mokra/.
3.Horizontálne pobrúsenie nábehu a výbehu hrán v dľžke 5 až 10 cm o jeden stupeň naviac ako v operácii bodu 1. Dlžka podbrúsenia v priamej úmere závisí od dĺžky lyží. Tento úkon sa robí jemným pilníkom /Holmenkol RACING FILE S 150x20mm/ bez použitia prípravkov a vyžaduje určitú dávku cviku.
Pre nováčkov doporučujem si pilník podložiť na strane sklznice papierovým obrúskom.
4.Zatupenie nábehu a výbehu hrán v dlžke ich horizontálneho podbrúsenia brúsnou gumou
pod uhlom 45 st.
Tunning hrán lyží. Pre mnohých z vás je to pravdepodobne celkom nový pojem, z môjho pohľadu však pre lyže všetkých cenových kategórií veľmi dôležitý. Iba správne natunningovanie dáva predpoklad plného využiatia potenciálu vaších lyží !
Horeuvedené hodnoty brúsenia uhlov vychádzajú zo skúseností servismanov firiem Holmenkol
a Toko a osobne ich aplikujem na svojich lyžiach a lyžiach našich zákazníkov .
Tu platí pravidlo. Čím menší uhol dosiahnete kombináciou horizolntálneho a vertikálneho brúsennia, tým bude hrana ostejšia, ale v konečnom dôsledku jej životnosť kratšia. Pokial neviete, aké uhly sú vhodné pre vaše lyže, tak doporučujem nasledovnné hodnoty: Ak sa považujete sa za dobrého lyžiara, skúste 0,5 horizontálne a 88 stupňov vertikálne, čo je asi to optimum pre väčšinu lyžiarov. Pre športovo založených lyžiarov je lepšie mať uhly 0,75/87, pre extremný carving možno ísť za hodnoty až 1/87 stupňov. Tieto hodnoty uvádzam i preto, lebo je veľmi ťažko k ním dopátrať. Za posledné roky som tieto údaje našiel len v nemeckej verzii manuálu od ATOMICu /ten doporučuje pre športové a crossové modely uhlovanie 1/87 stupňov/ a tabulku uhlov pre jednotlivé modely ako jediný z importérov lyží mi poskytol VOLKL. Uhlovanie svojich modelov uvádza i VIST a STOCKLI.
Zaujímavosťou je rozdielný prístup výrobcov k tunningu. Kým VOLKL, STOCKLI, VIST ponúka svojim priaznivcom komplexne pripravené lyže vrátane krásnej štruktúry, ATOMIC, FISHER, HEAD u svojich vrchlových modelov zas ponecháva svojim verným priaznivcom možnosť individuálneho rozhodnutia pre hodnoty nauhlovania.
Takže nové lyže mnohých značiek -predovšetkým pretekárske modely sú v našich obchodoch “surové” a je nutné ich natunningovať!
A to je v slovenských podmienkách veľmi velký problém. Ak totiž nemáte vo svojom okolí
“zabehnutého” súčasného alebo bývalého pretekára, prípadne trénera , ktorý nielen tunningovanie teoreticky i prakticky ovláda, ale i má dostatočné technické vybavenie na úrovni diamantových pilníkov, neostáva vám nič iné, len navštívit odborný servis.
A ak budete s nauhlovaním spokojní , prosím, nemente v žiadnom prípade servis. Kažký servismam má svoje “finesy” a každy stroj je nastavený inak…a dobrý lyžiar vycíti zmenu v nauhlovaní svojich lyží.
Štruktúra sklznice – je tak nazývané vrúbkovanie do sklznice postredníctvom mosadzného kotúča. Tvar štruktúry býva rôzny, závisí od samotného kotúča a rýchlosti lyže v stroji v procese vrúbkovania - a výrazne ovplyvňuje točinosť a vodivosť lyže. Jemná štruktúra je vhodná pre suchý a vymrznutý sneh, hrubá-plastická
je vhodnejšia do vlhkejšieho prostredia (nový, resp.firnový sneh).
Ale i tá najjednuchšia štruktúra umožňuje sklznici dýchať, zároveň napomáha lepšiemu nasakovaniu vosku, čo zabraňuje úniku grafitu a následnému šednutiu a chĺpkaveniu skznice. Doporučujem si ju dať urobiť aspoň jeden krát do roka. Na rozdiel od tunningu hrán, kde ručný servis je výrazne kvalitnejší, zároveň šetrnejší z hľadiska životnosti lyží ako strojový servis, operácia na obnovenie štruktúry sa vykonáva na kvalitných strojoch.
Ladenie ťažiska: pri montáži viazania na lyže sa väčšinou nastavuje stred topánky na vyznačený montážny bod lyže. A každý z výrobcov pri ladení jazdných vlastnosťí konkrétneho modelu má osobité kritéria na stanovenie montážneho bodu lyže. Poloha ťažiska výrazne ovplyvňuje jazdné
vlastnosti. Lyže s ťažiskom posunutým dopredu sú točivejšie a obratnejšie. U lyží s ťažiskom
posunutým dozadu od nominálneho bodu sa zväčšuje nominálny rádius a zvyšuje sa stabilita v rýchlosti.
Nakoľko však väčšina integrovaných systémov lyže - viazanie na našom trhu umožňuje prestavovanie ťažiska, je v možné ladenie jazdných vlastností. Informácie o spôsobe prestavenia Vám poskytnú odborné predajne.
Voskovanie sklznice: patrí k základným úkonom starostlivosti o lyže, nakolko sklznica nenapustená voskom výrazne zhoršuje jazdné vlastnosti. Znižuje sa sklz, točivosť a obratnotnosť,a v samotnej sklznici
nastáva proces vystupovania grafitových chĺpkov na povrch, čo sa prejavuje jej šednutím.
Na voskovanie počas sezóny stačí používať akékolvek univerzálne vosky či už v tuhom alebo
tekutom stave. Raz do roka, najlepšie po ukončení sezóny doporučujem u lyží vykonať voskovanie - napustenie sklznice za tepla.
Záver : pravidelný servis je zárukou výborných jazdných vlastností pre lyžiarov všetkých úrovní.
Odporúčam zveriť lyže do kvalitných a overených servisov s odborným personálom, nakoľko často dostávam do rúk lyže, ktoré sú nesprávnym servisovaním skôr zničené (rôzne uhly medzi ľavou a pravou hranou, nepodbúsené nábehy a výbehy, vlny a korytá na sklznici, nadmerné zbrúsenie hrá a sklznice...) ,
ako pripravené na lyžovanie .
Potešujúci je záujem verejnosti o individuálne vykonávanie servisu v domácich podmienkách. Myslím, že
Slováci sú veľmi šikovní a dokážu si základné servisovanie dokážu urobiť sami !
Ceny servisných prác (sú orientačné a navyšujú sa podľa rozsahu poškodenia, resp. dlhodobého zanedbania:
Malý servis (ručné ostrenie bočnej hrany kovovým pilníkom, leštenie bočnej a spodnej hrany diamantovým pilníkom, ručné voskovanie za tepla, odstránenie vosku po 24 hodinách) od 30€
Veľký servis (vyspravenie sklznice, brúsenie sklznice smirkovým pásom, brúsenie sklznice kameňom /štruktúra/, ručné ostrenie bočnej hrany kovovým pilníkom, leštenie bočnej a spodnej hrany diamantovým pilníkom, ručné voskovanie za tepla, odstránenie vosku po 24 hodinách) od 45 €
Nauhlovanie, naostrenie hrán nových civilných lyží od 28€
Nauhlovanie a naostrenie FIS modelov so surovou hranou 0/90 z výroby od 35€
Montáž viazania a nastavenie vypínacej sily na lyžiach zakúpených v iných predajniach:
- koľajnicový systém od 10€
- pretekárka podložka od 15€
- pretekárske viazanie od 12€
Servis nerobíme na počkanie, malý servis štandartne do 2-5 dní, veľký servis do 14 dní.
Rád poskytnem ďalšie informácie k tejto problematike a poradím pri výbere produktov.
Kontakt: Miro Moško, tel. 0903 826 324
Miro Mosko Ski
Propagujte aj svoju stránku
Upravená verzia 1.9.2011